OSLO WORLD MUSIC FESTIVAL PRESENTERER:

Alo Wala (US/DK) + Batida (PT/AO) + Dj Soulshock (PT/NO)

Tid, dato og aldersgrenser 22:00 20+
Billetter Kjøp billett 220,—

Alo Wala (US / DK)

Den største slagmarken er dansegulvet.

Shivani Ahlowavi rapper ikke, hun formaner. “Forskjellen på å kunne synge og ha en stemme: perspektiv,” hevdet hun i et intervju med Vice i fjor høst. Ergo er stemmen vår ikke mer enn et overfladisk instrument frem til vi faktisk har noe betydningsfullt å fortelle. Men, som vi alle vet, oppstår ikke de medrivende historiene ut av intet. Samtidig som amerikanskfødte Ahlowavi mot slutten av 2000-tallet arbeidet med å mane frem musikktalenter i lutfattige Guinea-Bisseau, pågikk det en voldsom politisk uro og en rekke attentater i den vestafrikanske staten, hvorpå hun ble øyenvitne til at hiphopen igjen fikk den politiske brodden den hadde hatt i hjemlandet tjue år tidligere, med grupper som Public Enemy. Da hun et par år senere, nå bosatt i Pondicherry, India, så hvordan mennesker gikk med hevede hoder etter å ha fått sine hjem sønderknust av en tropisk syklon, var det ikke lenger mulig for henne å tie. Ahlowavi kontaktet sporenstreks sine danske produsentvenner i Copla Doble Systema, og vips var Alo Wala (“lysselger” på hindi) et flammende faktum. Særlig er det to andre rappere som melder seg på hjernelappene når man rister hemningsløst på skinkene til Alo Walas grenseløse klubbpop: tamilske M.I.A. og danske Natasja. I likhet med disse, har nemlig Ahlowavi & co. like ikke-eksisterende respekt for sjangerregler som autoriteter; samlet er uttrykk som dancehall, raga, juke og trap et av de bedre våpen i kampen mot alle svina som daglig bringer verden på knærne.

Batida (PT/AO)

– klubbmusikk med nesen i historiebøkene

Man kan ikke løpe fra fortiden. Portugals myndigheter skal i det minste ha for forsøket, der de mer eller mindre har overlatt store deler av den sorte befolkningen til seg selv. Det kan nesten virke som om jo mindre ansvar landet tar for sin imperialistiske forhistorie, jo raskere er det glemt. Men neida: Portugisisk-angolske Pedro Coquenão anser musikken sin som uløselig forbundet med kolonitiden, i den grad at det å skrive låter har blitt et politisk prosjekt.

I Coquenãos tidligere arbeid som radiovert var han ute av stand til å finne en musikalsk missing link mellom semba, populærmusikken i Angola før løsrivelsen fra Portugal i 1975, og kuduro, dagens regjerende musikksjanger i det afrikanske landet – som i tillegg får stadig større herredømme ogsåutenfor Lisboas drabantbyer, der under det mistenkelig kjente navnet batida. Da tok vår mann, godt som det var, saken i egne hender. Han dannet Batida og satte seg fore å fusjonere det organiske, lengselsfulle folkuttrykket ved førstnevnte med de syntetiske, energiske houserytmene til sistnevnte. Tradisjonsrik klubbmusikk, om du vil – hvilket selvsagt påvirker på konsertformatet, hvor liveinstrumentering spiller en vesentlig rolle.

Mye tyder på at Coquenão er en gammel sjel fanget i en ung skrott. Han er nemlig en av ytterst få som utgir flunkende ny musikk på det fabelaktige reutgivelsesorienterte plateselskapet Soundway Records. Det gir imidlertid fullstendig mening, for Batida deler deres kunstneriske visjon: Kun i lys av ens egen fortid er man i stand til å forstå seg selv fullt ut.

DJ SOULSHOCK
Oslo-DJ-en Soulshock er en av landets mest ettertraktede DJs — både innenfor og utenfor våre landegrenser. Han har varmet opp for artister som Busta Rhymes, Bonde Do Role, Common, Clipse, Digable Planets, Dwele, Dj Premier, Fabolous, Fat Joe, Ghostface Killah, Jay Z, J. Cole og mange flere, og spilt i alle verdens hjørner. Hva er da mer passende, enn å holde ham igjen i denne byen for å varme opp og avslutte for Alo Wala og Batida?

Program

april

mai

juni

juli

august

september

november