KONSERT:

Building Instrument + Therese Aune

Åpen finurlig klasse

Time, date & age restrictions 20:00 20+
Tickets Get tickets 250,—

Building Instrument – den Bergensbaserte trioen bestående av Mari Kvien Brunvoll, Øyvind Hegg-Lunde og Åsmund Weltzien – er et band som går forbi merkelapper som ”seriøs-” og ”populær” musikk – og kommer ut på den andre siden med en ny musikkform som passer i begge båser samtidig.

På deres siste album, ”Mangelen Min”, som følger opp den kritikerroste selvtitulerte Hubro-debuten fra 2014, og ”Kem Som Kan å Leve” fra 2016, blander de elektroniske ekko med klassisk barokk, Øyvind Hegg-Lundes hypnotiske trommer som nærmest lyder melodiske, den skjøre og samtidige kraftfulle vokalen til Mari Kvien Brunvoll og hennes elektroniske lydmanipuleringer, og Åsmund Weltziens drømmende dype synth-lyder. Dette resulterer i en stadig avledende serie av subtile og intrikate musikalske vendinger. Samtidig gjør bandets massive sans for groove dette til kunst du også kan danse til!

Den Bergens-baserte trioen har eksistert i mer enn 10 år, og de tre medlemmene i bandet har et tett musikalsk samarbeid. Brunvolls tekster beveger seg mellom påfunnet fantasispråk og hennes egen moldenserdialekt. Det endelige produktet fremstår som en sømløs musikalsk billedvev. Den lo-fi hjemmelagde estetikken passer bandet som hånd i hanske, og kobler dem til en uformell internasjonal bevegelse av artister som jobber med avansert teknologi, men som likevel beholder en hjemmesnekret stil og etos som kan føles mer analog enn digital, mer menneskelig enn maskin.

Denne kunstestetikken forsterkes også av bandets valg av uvanlige lydkilder og den tilsynelatende organiske måten de strukturerer dem på, gjennom å legge intrikate lag-på-lag for å danne musikken. Her brukes det samplinger av instrumentene kora, hardingfele, vibrafon og blåseinstrumenter i tillegg til det vanlige oppsettet sang, harpeleik, trommer og synther. Brunvolls multi-oktavstemme er slående og så fleksibel at den blir enda et instrumentalt verktøy. Men uansett instrument, og uansett hvilken musikalsk kontekst eller referansepunkt, enten det er moderne karibisk eller hoffmusikk fra det attende århundre i Versailles – som begge får et anerkjennende nikk i Building Instruments musikk; De høres ettertrykkelig ut som ingen andre enn seg selv.

 

Åsmund Weltzien: Synther, lap top
Øyvind Hegg-Lunde: Trommer, perkusjon
Mari Kvien Brunvoll: Sang, elektronikk, zither, div. instrumenter

Therese Aune spiller eksperimenterende popmusikk der stemmen og synthesizeren er i sentrum av lydbildet. Tidvis låter det drømmende og behagelig – tidvis mer direkte og skjærende. Låtene hennes tar for seg det motsetningsfylte i behovet for å være alene og ønsket om tilknytning – det å ville være autonom, men samtidig være avhengig av andre. I musikken utforsker Aune blant annet forholdet mellom det menneskelige og det maskinelle – hva som oppstår når hun synger om menneskelig feilbarlighet mens stemmen høres ut som en maskin eller når musikken er elektronisk, men tydelig menneskespilt. Aune forsøker med sitt uttrykk å være sterk og sårbar på samme tid. Ved siden av å spille konserter, har hun de siste årene laget musikk til kunstinstallasjoner, podkaster og film.

Program

October

November

December

January

February

March

April

May

September

October