torsdag 28. november 2024
Lytteklubben CLASSIC ALBUM SUNDAYS Torsdag 28. november | dører 18:00 Pop, rock, albumklassiker
Himmel (Blå Oslo) – Inngang via uteserveringen eller fra Brenneriveien
Lytteklubben får besøk av en sann legende, i ordets rette betydning; produsent Ken Scott har jobbet med både Beatles, Stones, Pink Floyd, Supertramp, Mahavishnu Orchestra og Duran Duran, og artister som David Bowie, Lou Reed og Jeff Beck, og vil denne kvelden fortelle historiene rundt samarbeidet med selveste Sir Elton Hercules John og britens tredje studioalbum ‘Honky Château’ (DJM, 1972).
Deretter lener vi oss tilbake, skrur opp volumet på et lydanlegg fra øverste hylle og hører skiva fra begynnelse til slutt, før publikum inviteres med i samtalen.
kl. 18.00 Dørene åpnes, oppvarmingsmusikk fra Ken Scotts diskografi fram til 1972 kl. 19.00 PLATEPRAT (Scott, Horne) kl. 19.45 PAUSE kl. 20.00 ALBUMLYTT (Honky Château, remaster 2023. Spilletid 45:12) kl. 20.45 PLATEPRAT (inkl. publikum)
“The first morning we were there, I had three (songs) done by the time the band drifted downstairs looking for something to eat: ‘Mona Lisas And Mad Hatters’, ‘Amy’ and ‘Rocket Man’.”
Reginald Kenneth Dwight, bedre kjent som Elton John, husker selv de syv innspillingdagene i 1700-tallsslottet Château d’Hérouville utenfor Paris januar 1972 som uhyre effektive, og sammenligner albumets betydning for sin karriere med hva Revolver gjorde for The Beatles.
Honky Château skjøt Elton John opp i den internasjonale stjernehimmelen og var hans første av hele seks langspillere med topplassering på Billboard USA. En annen plate som ble til i franske, slottlige omgivelser (i Villa Nellcôte) samme år ble dermed skjøvet ned fra de amerikanske hitlistene; Rolling Stones’ Exile On Main Street.
AUDIOMENY Det er ingen bedre måte å høre denne klassikeren på enn i sin fulle lengde, uten avbrytelser, på et lydanlegg fra øverste hylle: • Platespiller: Thorens TD 124 DD • Tonearm: Thorens TD 124 • Pickup: Thorens SPU 124 (Ortofon) • Tonearmløfter: Little Fwend • Riaa-trinn: McIntosh MP100 • Strømrenser: Isol-8 • Høyttalere: Westlake TM-1 (Studiomonitorer fra Arctic Studios, ca. 1973) • Sub’er: NNNN Devor 23 • Forsterkere: 1 x Altec Lansing 9444B / 2 x QSC USA 1310 • DSP: Groundsound DCN 28 • Signalkabler: Midas Reference Flavia, Mogami W2594 • Høyttalerkabler: Kimber Kwik 12
KEN SCOTT Monsterhiten Rocket Man fra låtskriverparet Elton John og lyriker Bernie Taupin kunne like gjerne handlet om Kenneth Scotts vei fra skolelei 16-åring med fascinasjon for lyd og opptaksteknikk, knapper og voltmetre til tekniker og produsent for noen av rockehistoriens viktigste utgivelser.
Vi må selvsagt benytte anledningen til å snakke med Scott om hans tid med George Martin og noen av The Beatles’ mest minneverdige opptaksøyeblikk midt på 60-tallet, fra knappetrykker («Tape Operator») og tekniker i EMI Studios (senere Abbey Road) til produsent for flere av «billenes» soloskiver, for David Bowie, Lou Reed og Supertramp.
Vi vil også være nysgjerrige på hans rolle i utviklingen av den alternative fusionjazzen i dens glansdager med Mahavishnu Orchestra, Billy Cobham, Jeff Beck og Stanley Clarke i overgangen mellom 60- og 70-tallet. Men kveldens musikknerdeprat handler først og fremst om Elton John og Honky Château.
Vi spør Scott hvordan han og produsent Gus Dudgeon opplevde overgangen fra de moderne studiofasilitetene i Trident og EMI Studios i Swinging London til de over 200 år gamle innspillingslokalene i Hérouville’s grisgrendte strøk i Vexin på andre siden av den engelske kanal.
Det nokså nyetablerte studioet i det gamle slottet tiltrakk seg band som Grateful Dead, Gong og T. Rex, og ble kjent for historiske innspillinger fra samme periode med blant andre Jethro Tull (A Passion Play), Pink Floyd (Obscured By Clouds), Rick Wakeman (No Earthly Connection), Fleetwood Mac (Mirage) og Bee Gees (Saturday Night Fever), for ikke å glemme artister som Cat Stevens (Catch Bull At Four), Iggy Pop (The Idiot) og David Bowie (Pin Ups og Low).
Les mer om Classic Album Sundays: http://www.classicalbumsundays.com